Det begynte på 1930-tallet da Emil Hårstadhaugen drev med produksjon av møbler, dører og vinduer i Aulstadgrenda. I dag er det 3. generasjon som driver Olstad snekkerverksted, og trappeproduksjon har blitt deres satsningsområde.
Vi skjønte at vi måtte rendyrke produksjonen og ikke drive med alt mulig, derfor valgte vi å satse på trapper og trappeløsninger. Det er ikke mange som driver med det i vårt område, sier Oddgeir Hårstadhaugen (50).
Han tok over bedriften etter faren sin i 2011. Fire år senere fikk han med broren Hans Erik (52) på laget, og i dag eier de 50/50. I snekkerverkstedet har de også fått med Eirik (26) som er fjerde generasjon.
Flere fordeler
Det er flere fordeler for kundene at vi er en liten leverandør, sier Oddgeir. – Kundene våre treffer de samme folka i alle ledd, helt fra første gang de tar kontakt til trappa er ferdig montert. Dessuten er vi fleksible på løsninger, vi er ikke låst til noe bestemt modellprogram som de store leverandørene ofte kan være. Vi kan gjøre våre vrier på gelender, stolper og detaljer. Utforming av trappa kan også være spesiell.
Hytter og bolighus
Familiebedriften leverer til kunder som ofte har spesielle ønsker utover standard løsninger. Ekstra oppfølging underveis hører med. Hårstadhaugen sier de leverer omtrent likt på bolighus og hytter, både nye hus og ombygginger. – Vi har også et godt samarbeid med mange lokale entreprenører både i Gausdal og Lillehammer, understreker han.
Hovedmarkedet er Gausdal, Lillehammer og Øyer. Men det finnes trapper som er produsert og montert av familiebedriften også i andre deler av Innlandet og langt utenfor fylkesgrensa.
Spent på utviklingen
Snekkerverkstedet i Aulstadgrenda har full ordrebok fremover mot sommeren og høsten. Men de er veldig spent på hvordan det vil utvikle seg.
Vi kjøper inn store plater i eik og furu og deler opp sjøl. Materialet kommer fra limtrefabrikker bla. i Litauen og Polen som får en del av sitt råstoff fra Hviterussland og Ukraina. Vi får også furu limtreplater fra Norsk Limtre, men bare til deler av produksjonen vår. Før hadde vi mer føling med markedet. Nå er det mye mer uforutsigbart og vi er veldig spent på hvordan det blir på sikt, sier Oddgeir Hårstadhaugen.