Å løpe er naturlig for barn. Men skal du løpe med barn, er det lurt å belage seg på en litt annerledes tur. Her får du fagpersonen sine råd.

Peder Sahlin er manuellterapeut og daglig leder av Aktivklinikken på Lillehammer. Han har mange års erfaring med aktivitetsmedisin og idrettsfysioterapi. Peder har selv barn og mener det er en god idé å ta med barna på løpetur.

Vi mennesker er skapt for å løpe og har løpt til alle tider.  Barn løper i hele oppveksten. Men skal vi ta de med på løpetur er det viktig at vi voksne går litt i oss selv og planlegger i forkant, anbefaler Peder Sahlin.

Løp på barnas premisser

Vi voksne holder ofte et ganske jevnt tempo på joggetur. Dersom løper med barn, oppdager du fort at det kan være vanskelig å holde følge.

Barn går ofte hardt ut. De holder høyt tempo en stund, kanskje har de litt naturlig hinderløp over steiner og veltede trær, før de brått ønsker en pause. Dette bør vi voksne justere oss etter. Vi bør se på det som en intervalløkt. Når barna har behov for pause, så er det mulig å gå, for så å gyve løs på neste etappe, oppfordrer manuellterapeuten.

Det skal være morsomt

Naturen er en naturlig hinderløype full av variasjon. Hvis målet ikke er å komme fortest mulig fram, så er det fullt mulig å ha det gøy på veien.

Barn liker variasjon og ikke monotone joggeturer. Å løpe i skogen og på fjellet er midt i blinken med barn, sier Peder.

Han advarer mot å presse barna inn i voksne rammer fordi det kan ødelegge gleden av å drive med idrett.

Smart å delta i et løp?

Manuell terapeuten mener et løp kan være en positiv opplevelse for barna, så lenge de har lyst selv.

Å løpe sammen med andre barn eller familien er sosialt og kan være morsomt. Familien får en opplevelse sammen ute i frisk luft og dere får alle vært i aktivitet. Husk å ta med nok drikke og litt godsaker, anbefaler han.

Peder anbefaler å teste ut hvordan det er å løpe med barna før du står på startstreken til et løp. Du bør også være forberedt på at de større barna kan være sprekere enn deg selv.

Emil og Tiril Lunde Dale veksler mellom å løpe med fint driv, balansere på røtter og hoppe opp og ned fra steiner. – Det er viktig å tilpasse seg barn sin varierte måte å løpe på, anbefaler manuellterapeut Peder Sahlin. Foto: Kathrine Lunde Solbraa

Hva skal barna ha på beina?

Barn løper hele året i alt fra vintersko til sandaler. Når du skal på joggetur med barn så er det viktigste at de har sko som ikke begrenser eller sjenerer.

Barn trenger ikke tilpassede sko med mindre det er helt spesielle behov. En nøytral og lett joggesko som ikke er for trang er mer enn bra nok, sier Peder.

Hvor langt kan barn løpe?

Det finnes ulike meninger om hvor langt barn bør løpe, men ingen fasit. Det er viktig å lytte til kroppen og barnas signaler.

The International Association of Athletics Federations (IAAF) har angitt følgende retningslinjer angående den maksimale distansen et barn bør løpe på en treningsøkt:

AlderMaksimal distanse
Under 9 år:3 km
9-11 år:5 km
12-14 år:10 km
15-16 år:halv-marathon 21,1 km
17 år:30 km
18 år:marathon 42,2 km

 

Se flere nyheter fra Skeikampen her