Nordmenn har omfavnet el-sykler. Fram til nå har det særlig vært fokus på «nyttesykling» til og fra jobb og tilsvarende. Etter hvert har el-sykkelen også blitt en turvenn som du kan bruke på fjellet. Nyere modeller gjør dette enda mer attraktivt.

Vi har solgt over all forventning i løpet av sommeren, og vi får tilbakemeldinger fra fornøyde kunder som har begynt å bruke el-sykkel også på turer i fjellet, forteller Torger Fenstad ved Sport1 Gausdal.

Det er opplagte fordeler ved å ha litt drahjelp på sykkelen på tur i fjellet. Det mest opplagte er naturligvis at du kan legge ut på lengre turer med flere motbakker uten at turen blir et rent slit. Kanskje er fiskevannet eller favorittstien litt mer tilgjengelig med en el-sykkel enn med en tradisjonell sykkel.

I tillegg utjevnes forskjeller mellom de beste syklistene og de som ikke sykler fullt så mye i en gruppe. Dette kan gi finere familieturer med mindre venting og færre misfornøyde syklister i oppoverbakker.

På stien med strøm

På forsommeren testet vi en av de mer påkostede fulldempede syklene med elmotor. Det kan absolutt anbefales, og det kommer stadig nye modeller som er interessante for fjellsyklister. Fordelen på sti er at du får bedre flyt på stiene, særlig i motbakke der det ofte stopper litt opp. Med litt hjelp fra elmotoren forserer du mye enklere småhindringer og ujevnheter i underlaget, og du slipper å sykle på grensen til hva du kan klare utholdenhetsmessig.

I det hele tatt: Det blir en finere tur om du er ute for turens skyld.

Hva så med treningseffekten?

Er det ikke litt juks med motor på sykkelen? Er ikke noe av poenget med å sykle at man skal få litt trim?

Joda. Men ta en tur så finner du at det fortsatt krever litt innsats. Kanskje litt mer innsats enn du trodde. Dette er det selvsagt ganske enkelt å sjekke ut – og Torger Fenstad tok en testtur med pulsklokke i sommer:

Vi ble overrasket over hvor stor aktivitet vi egentlig hadde mens vi syklet på sti med El-sykkel. Om man sammenligner med stisykling på tradisjonell sykkel, vil jeg si at vi holdt pulsen litt mer jevn og litt mer kontrollert. Vi unngikk å gå i «rød sone» og vi ble ikke så andpustne at vi måtte stoppe for å få igjen pusten. Men vi hadde jevn «treningspuls» på turen som varte i litt over tre timer, forteller Fenstad.

Slankere sykler

Den teknologiske utviklingen går framover, og syklene blir stadig bedre både når det gjelder rekkevidde og design. Neste års modeller vil i større grad «gjemme» batteriet i en kraftig ramme, og du slipper følelsen av at noe stikker utenfor sykkelen. I tillegg vil det komme flere modeller som er tilpasset ulik bruk – helt i tråd med det faktum at el-sykler brukes både til jobbsykling på asfalt og til turer på fjellet.