I sykkelparadiset på Skeikampen kjøpte Morten Sæther og familien hytte i 2001. Den tidligere toppsyklisten kan skilte med NM-gull, VM-medalje og en fjerdeplass i OL. Nå bruker han imidlertid langt mer tid på en idrett han tidligere var litt skeptisk til. Møt Morten Sæther – daglig leder i Skei Golf

Som gammel syklist har jeg alltid tenkt at idrett skal innebære fysisk anstrengelse, tidvis høy puls og realt slit. Jeg var egentlig skeptisk til hele ideen om golf som aktivitet. Men vi ga det en sjanse – tre av fire døtre, kona og jeg tok grønt kort i 2003. Siden har det blitt utrolig mange turer; særlig sammen med døtrene, forteller Morten.

I følge ham selv var golf i starten en aktivitet som innebar stor spenning knyttet til hvor denne lille ballen ville ta veien, og det tok ikke lang tid før døtrene slo ham. Det gjør de så vidt vi forstår fortsatt. Den yngste på 22 år har respektable 11 i handicap og spiller fortsatt noen runder på fjellet når det passer.

Blant verdens beste syklister

Det var selvsagt ikke gitt at en syklist med hytte i et sykkelmekka skulle ende på golfbanen. I likhet med mange andre som kjøper hytte på Skei, var det naturen og turmulighetene som avgjorde hvor de ville investere i hytte.

Vi startet med å leie hytte i Fjellandsbyen en påske og en vinterferie. Der og da oppdaget vi hvor fint det er å ha muligheten til å gå på fjellet når det er finvær, men samtidig ha fine turmuligheter i skogen når været ikke spiller på lag. På Skei har du begge deler; både skjermede skogsløyper og løyper på snaufjellet i fantastiske omgivelser.

Sykkel, ski og løping

Selv om det går mye tid med Skei Golf, holder Morten seg fortsatt i form. Nå er det kortere turer og vel fem timer trening i uka i gjennomsnitt. På sykkel og løpeturer holder han fortsatt døtre og svigersønner bak seg. Det er imidlertid ikke det viktigste lenger – nå er det gleden over å være ute og å holde seg i form som er viktigst.

Jeg løper gjerne turen opp på Skeikampen eller sykler korte runder i området. Det er slutt på treningsturer på 5 – 6 timer. Men det å komme seg ut, få frisk luft og nyte utsikten i fjellet er utrolig godt. Og skiturer; å gå rundt Skeikampen og over Prestkampen, for deretter å ta løypa ned mot Skardbua… Det er rett og slett ren lykke.

Foto: Lasse Olsrud Evensen

Skei Golf

Sykkelkarriere og turinteresse til tross – nå er det golf de fleste på Skei forbinder med Morten Sæther. Det som startet med grønt kort i 2003 er blitt til jobb. Som daglig leder i klubben blir det langt flere timer i proshopen og i arbeid med golf enn det blir med kølle og ball. Arbeidsoppgavene er svært varierte – fra å vaske utedoen på hull 5 til det å møte kundene i proshopen til å drive med administrative ting som fakturering, regnskap, kontakt med sponsorer og markedsføring. Erfaring med kommunikasjon og som selgertrener kommer godt med:

Jeg startet mitt eget selskap høsten 1989 for å drive med operativ coaching av markedsfolk og selgere. Målet har hele tiden vært å få dem til å bli flinkere til å kommunisere med kundene og å få ordren i havn. Som i idretten kreves det at du trener for å bli god. I næringslivet trenes det for lite på salg, mener Morten.

Selgertreningen har han fått bruk for selv. Da han tok over som styreleder i 2013 fikk han klar beskjed om at det var umulig å gjøre Skei Golfklubb selvfinansierende. Det premisset godtok han ikke. Målet ble å være selvfinansierende innen 2020.

Det målet er allerede nådd. Vi har tidligere skrevet mye om fokus på rekruttering, om det rimelige introduksjonskurset «Veien til Golf» og andre tiltak. Gjennom dette har medlemsmassen økt noe, men her er potensialet større fremover. Både fastboende og eksisterende besittere av fritidseiendom er en viktig målgruppe. I tillegg kommer det stadig nye hytte- og leilighetseiere på Skei, og Sæther rapporterer at «nybyggerne» forteller at golfbanen var en av grunnene til at valget ble Skeikampen.

Mer aktivitet = høyere inntekter

Inntektene fra greenfee har økt mer enn medlemsmassen, og det skyldes blant annet at antall gjestespillere øker kraftig. Fra 2013 til 2019 har inntektene fra greenfee økt med over 120%.

Det er vanskelig å si helt konkret hva som gir en slik økning, men trolig skyldes det en kombinasjon av mer markedsaktivitet på sosiale og digitale flater, samt at jungeltelegrafen virker. Golfbanen har blitt et hakk bedre for hver sesong i de senere årene, og det legges merke til, forklarer Morten.

Banekvaliteten trekkes fram som en viktig suksessfaktor. Tilbakemeldingene fra både gjestespiller og medlemmer er veldig gode. Knut Erik Hagen fikk ansvaret for banen høsten 2014 og har hatt hånda på rattet fra sommeren 2015. Morten er full av lovord om innsatsen.

Det er flinke folk – med Knut Erik Hagen i spissen – som jobber med kvaliteten på banen. Jeg tror at kombinasjonen mellom godt produkt, god markedsføring, kort responstid, god service og en uformell og hyggelig stil er nøkkelfaktorer for videre vekst.

Mål framover

Gode resultater betyr ikke at det hviles på laurbærene. Morten mener det er mulig å få enda større aktivitet og enda bedre resultater framover.

I 2019 hadde vi en greenfeeomsetning på ca. 650 000 kr. Jeg tror dette kan økes til 1 million kr. Vi har god kapasitet, særlig i midt i uka. Det er plass til flere, og vi jobber målrettet for flere medlemmer og flere gjestespillere. Vi forventer flere medlemmer som følge av stor nybygging av hytter og leiligheter. Vi har som motto å være en klubb for sosialt fellesskap, spenning og god mosjon i høyfjellet, og det passer like godt for hytteeiere som for lokalbefolkning i området, avslutter Morten Sæther i Skei Golf.

 

 

Se flere nyheter fra Skeikampen her