Skeikampenrennet arrangeres allerede 6. januar. Det populære turrennet passer både for mosjonister og aktive langrennsløpere. Rennet går i klassisk stil, og konkurranseklassen går 27 kilometer. Mosjonsklasser uten tidtaking kan velge mellom 14,5 kilometer og den vanlige traseen på 27 kilometer. Med egen klokke kan man da ta tiden for å konkurrere med seg selv fra år til år, eller se hvordan man ligger an i forhold til eliten.skeikampenrennet II

Forberedelser

Er det for sent å starte treningen? Nei, alle som går på ski kan delta i mosjonsklassen og gå 14,5 kilometer. Selv med litt tynt treningsgrunnlag er det en overkommelig og fin tur.

Velger du 27 kilometer og konkurranseklasse er det lurt å sørge for å ta noen ekstra skiturer før jul og i jula. Kanskje er det akkurat det som skal til for å komme seg ut? Da kan det være lurt å ha gått noen skiturer som er minst like lange som rennet, samt å ha trent litt på ski i den farten man holder i en konkurranse.

Løyperekordene i rennet er 1:17:30 for kvinner og 1:08:57 for menn, og innehas av Astrid Uhrenholdt Jacobsen og Morten Eide Pedersen. Mye tyder vel på at normale mosjonister bruker noe lengre tid, og det kan være en fordel å ha gått noen litt lengre turer.

Det finnes mange treningstips og –program som gir tips og råd i så måte. Skulle vi føye til en ting, så måtte det være å velge aktiviteter du selv liker og forsøke å få litt variasjon i treningen.

Utstyr og smurning

Det blir raskt fokus på utstyr og smurning når man snakker om skirenn. Renn eller ikke; det er morsommere å gå på ski når man treffer på smurning og utstyr. På Skeikampen kan man få råd og tips både hos Sport1 og på Skeistua. Her får du hjelp enten du skal etterfylle smurningsboksen eller om du har behov for å oppdatere noe av utstyret. Prøv gjerne felleski – husk at fredagsbirken ble vunnet på felleski for litt siden. For mange kan det være et godt alternativ til vanlige klassiskski.

Flere arrangement = flere julegaveideer

Vi vet at vi bør trene mer. Minst en halv times fysisk aktivitet hver dag er rådet fra myndighetene. To ting som kan gjøre det enklere å komme seg ut er å ha noen klare mål med treningen og å trene sammen med noen.  Hva med å la årets julegave til venner eller til partner være startnummer på ett eller flere av arrangementene på Skeikampen? Det er mye å velge i: Skeikampenrennet, Kjølen Hematt på ski, Bukkerittet på sykkel, Skeikampen Rundt på beina og motbakkeløpet Skeikampen Opp.

Bli med!

Hvordan går det så med mine egne forberedelser når det er en måned igjen til Skeikampenrennet? Vel – det kunne vært bedre. Jeg senker forventningene og forsøker å fortelle meg selv at dette rennet er god trening til Birkebeinerrennet i mars. Foreløpig er det ikke blitt mange skiturer, og det mangler skiturer i noe som ligner på konkurransefart.

Det fine med skiløping er at man bruker mange forskjellige muskelgrupper samtidig som man trener balanse, teknikk og utholdenhet. Det som er mindre fint, er at det tar litt tid og noen skiturer før alt er på plass. Trøsten må være at dette også gjelder godt trente skiløperne. Både Heidi Weng og Astrid Uhrenholdt Jacobsen snakket om det å gå seg inn på ski etter sommeren da vi snakket med dem om deres sesongforberedelser på Skeikampen. Da er det kanskje ikke så rart at vi andre også må finne igjen skiformen i starten av sesongen…

Det viktigste er vel at jeg gleder meg til å hente startnummer og til å stå på startstreken igjen! Sees vi der?

Påmelding til Skeikampenrennet gjør du her. til Skeikampenrennet gjør du her.

Les mer om Skeikampenrennet her.